Skip to main content

Göta Kanal Klassiska Kanalresan M/S JUNO

Vi erbjuder resa med den klassiska kryssningen på Göta kanal på fyra dagar. Där upplever vi en resa vattenvägen genom Sverige med M/S Juno, världens äldsta registrerade passagerarfartyg. Båtresan utgår från Stockholm och vi kommer i hamn i Göteborg. En njutningsfull upplevelse där vägen är viktigare än målet. Det är med helpension där frukost, lunch och middag ingår. Det blir en fantastisk resa! Att färdas rakt igenom Sverige i sommarskrud på en kanal som är grävd för hand, i ett lugnt och fridfullt tempo. 

 

Livet ombord                                                                                                                                                           Den klassiska resrutten mellan Stockholm och Göteborg eller tvärtom har funnits sedan 1869. Under hela resan finns kryssningsvärd och det blir längre stopp för utflykter. Det är valfritt att följa med på en guidad tur på land eller att stanna kvar på bryggdäck i lugn och ro. Det är helpension och du blir serverad frukost, tvårätters lunch och trerätters middag. Passa på att njuta av natur och stillhet, sällskapet och kulinariska upplevelser under de här fyra dagarna. På resorna är det oftast 35 - 40 gäster ombord. Det är en bestättning på 10-12 personer som är beredda att ge både service och omtanke under hela resan.                                                                            

M/S JUNO är världens äldsta registrerade kryssningsfartyg, byggd redan 1874 i Motala Verkstad. Det finns 29 hytter fördelade på tre däck. Salongen och matsalen ligger på mellandäck- shelterdäck. På övre däck, bryggdäcket, ligger det övertäckta akterdäcket med fins utsikt över de vackra omgivningarna.

Maten ombord

Mat och dryck är en viktig del av resan. Det bjuds på välkomponerade menyer och det blir en kulinarisk smakresa genom Sverige och som speglar den miljön som vi färdas genom. Frukosten dukas upp på buffé varje morgon i matsalen. När gonggongen ljuder är det dags att sätta sig till bords för lunch och middag och då är den vackra matsalen uppdukad med vita dukar och blommor. På eftermiddagarna serveras kaffe på däck om vädret tillåter. På kvällen kan det passa att beställa något från baren och koppla av i salongen eller på bryggdäck. En av kvällarna är det kaptensmiddag då kaptenen sitter med i matsalen. På resorna är det oftast 35 - 40 gäster.

Hytterna ombord                                                                                                                                                          Alla hytter är smakfullt inredda med detaljer i mässing och fina textilier. Hytterna är små, det ger en bild av hur man reste förr i tiden. Storleksmässigt kan hytterna jämföras med en sovkupé på ett tåg. Alla hytter är utsides och ovanför vattenlinjen och de flesta har våningssäng. I hytten finns det en kommod med varmt och kallt vatten. I nära anslutning finns det på samtliga däck duschar och toaletter. Hytterna finns på tre olika däck. De hytter som ingår i resans pris är hytt Kategori C - Huvuddäck och finns en trappa ner i båten och här ryms 15 hytter, fyra toaletter och två duschar. Kategori B - Shelterdäck, här finns åtta hytter (tillägg/person och hytt) och två toaletter varav en är kombinerad toalett och dusch. Kategori A - Bryggdäck, sex hytter (tillägg /person dubbelhytt) en gemensam toalett och dusch. Enkelhytt - tillägg Kategori C, Kategori B, Kategori A.

Salongen ombord på båten är alltid öppen. Här kan man slå sig ner i de bekväma sofforna en stund. Det finns också ett litet bibliotek, tidningar och sällskapspel samt en liten souvernibutik. 

Lunch och middag i Salongen på M/S Juno kan förekommat och då dukas det upp med det vackra porslinet och de vita dukarna.

Informationsmöte i Salongen                                                                                                                                    Det är här som kryssningsvärden varje dag samlar till informationsmöte. Då får du veta dagens aktiviteter, lite historik och kuriosa kring kanalen och vilka stopp som kommer att göras under dagen.  

 

Fritextsökning

Dagsprogram

  • DAG 1 Hemorten - Stockholm

    Vi åker från våra hemorter till Stockholm och på vägen stannar vi för matpaus. Vi kommer fram under eftermiddagen och tar in på Scandic Sjöfartshotellet som är beläget i närheten av Gamla stan och Stockholms slott. På kvällen samlas vi för en gemensam middag på hotellet. 35 mil.

  • DAG 2 Stockholm - ombord på M/S Juno - mot Stegeborg

    Efter frukost kör vår chaufför oss ner till Skeppsbrokajen 103 i historiska Gamla Stan där vi går ombord på M/S Juno och vår kryssning med vår kanalbåt börjar. Vid mottagandet serveras kaffe och vi blir tilldelade våra hytter. Resan inleds med att via sluss tar oss ut från Saltsjön till Mälaren. På Vikingatiden var Mälaren inte en sjö, utan en del av Östersjön. Här finns två av UNESCOs världsarv – Drottningsholms slott och Birka Vikingastaden. Slottet passeras i mån av tid. Vi fortsätter ut mot Södertälje, Trosa och Stegeborgs slottsruin. Under tiden äter vi lunch, ute på däck för att njuta av den vackra resvägen och naturen runt omkring eller varför inte ta en drink på bryggdäck? Middag serveras i matsalen under kvällen.

  • DAG 3 Mem - Söderköping - Norsholm - Sjön Roxen - Ljungsbro akvedukt - Borensberg - Motala

    Vi går nu in i den första av de 58 små slussarna i Göta kanal. På en sträcka av cirka två kilometer finns åtta slussar, så här kan man ta sig en bensträckare mellan slussarna. I Norsholm är det en sluss som reglerar nivån i Roxen. Kanalen korsas här av järnvägslinjen mellan Stockholm och Malmö. Sjön Roxen har ett mycket rikt fisk- och fågelliv. Vi kommer till Berg där det finns sju sammankopplade slussar, kanalens längsta. Här finns det möjlighet att få en guidad tur med båtens kryssningsvärd till Vreta Klosterruin och kyrkan. Det går även att promenera på egen hand längs kanalen. I Heda går vi ombord igen efter att ha passerat 15 slussar i Bergs slussystem. Under eftermiddagen passerar vi också två akvedukter i Ljungsbro och vid Kungs Norrby. Vidare kommer vi till det idylliska kanalsamhället Borensberg där det finns en handmanövrerad sluss. Här passerar vi också det välkända Göta Hotell, byggt 1908 och ett åttakantigt växthus. Slusstrappan i Borenshult är den näst största utmed kanalen, fem sammankopplade slussar som tog tre år att bygga. Vi kommer till Motala som rita Baltzar von Platen ritade stadsplanen till och brukar kallas för Göta kanals huvudstad. Ta gärna en promenad till hans grav, bara 1 km från hamnen utmed kanalen. Motala är vår natthamn.

  • DAG 4 Vättern - Karlborgs fästning - Sjötorp

    Vi åker med Juno M/S ut på Vättern och kommer snart till Karlsborgs fästning som byggdes av Baltzar von Platen och som tog lång tid att bygga. Tanken var att det skulle vara rikets reservhuvudstad. Vi får vara med om en intressant guidning av fästningen och den vackra Garnisonkyrkan. Vidare förbi Forsvik, med en av Sveriges mest intressant bruksmiljöer. Genom trånga passager kommer vi ut på sjön Viken och är snart i Töreboda där kanalen korsas av järnvägen mellan Göteborg och Stockholm. I Sjötorp passerar vi åtta slussar och även en välbevarad varvsmiljö. Vi besöker det gamla hamnmagasinet Kanal- och sjöfartsmuseum och det finns också en butik med lite av varje samt ett café. Passa på att ta en härlig promenad här längs slussarna. Därefter kommer vi ut på Vänern, Europas tredje största sjö, efter Ladoga och Onega i Ryssland.

  • DAG 5 Vänersborg - Trollhättan och Göteborgs hamn - Hemorten

    Efter Vänersborg går vi igenom Brinkebergskulle sluss, den äldsta slussen som byggdes 1752 men som ersattes av den nuvarande från 1916. Vi besöker Trollhätte Kanalmuseum i vacker byggnad från 1893. Det finns också möjlighet att följa med kryssningsvärden på en promenad i det fina parkområdet med 1800 och 1844 års slussleder. Vi kommer till slusstrappan som har fyra slussar innan vi lämnar Trollhättan. Vidare mot Lilla Edet där den sista slussen på resan finns, den byggdes 1916. Den ursprungliga invigdes 1607 och var Sverige första sluss. Vi kommer mot Göteborgs inlopp och vår kryssning avslutas vid Packhuskajen 10, där det stora Tullhuset från 1867 är beläget. Vi tar avsked från sällskapet och den personal som har varit med på resan och möter vår buss och chaufför som ska köra oss mot hemorten och vi stannar för en kaffepaus utmed vägen. 25 mil.

Avgångs- och hemkomsttider

Plats På- och avstigning Avresa Hemkomst
KALMAR Rasta 06:45 22:00
NYBRO Garaget Sågaregatan 13 07:15 21:35
NYBRO Busstationen 07:20 21:30
ERIKSMÅLA Terminalen 07:40 21:10
LESSEBO Busshållplats Vårdcentralen 07:50 21:00
HOVMANTORP f d Köplusten, Centralgatan 18 08:00 20:50
VÄXJÖ Ramkvillabuss, Rådjursvägen 7 08:20 20:20
ÅLEM Preem 08:30 19:10
ROTTNE Rottnegården 08:35 21:05
MÖNSTERÅS Circle K 08:40 19:15
NOTTEBÄCK Nottebäcksterminalen 08:55 20:45
OSKARSHAMN Parkering vid Arenan 09:00 21:50
SÄVSJÖ Busstationen 09:10 18:50
KORSBERGA Parkering vid kyrkan 09:15 20:25
GAMLEBY Hpl Flisvägen (Värmeverket) 09:20 21:30
VETLANDA hpl I resecentrum 09:30 20:10
MÅLILLA Bussterminalen 09:40 21:10
VÄSTERVIK Busshållplats Ljungheden, Ljunghedsvägen 09:40 21:10
NÄSSJÖ Resecentrum 09:45 19:20
EKENÄSSJÖN hpl Konsum 09:50 19:55
HULTSFRED Busstationen 09:55 20:55
EKSJÖ Abborraviken 10:05 19:40
VIMMERBY Nilsbuss garage, Älåkragatan 18 10:20 20:30

Karta

Avgångar & priser

AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
18/8Flera Göta Kanal Klassiska Kanalresan M/S JUNOMer än 819 560:-BokaMer information

Hotell

Övernattning dag 1 - 2

Scandic Sjöfartshotellet
Bo mitt i city när Saltsjön i en maritim atmosfär. - Hotellet har egen restaurang och en populär frukosbuffé. Det finns också en trevlig takterass där man kan njuta av utsikten över Stockholm city. D...

Övernattning dag 2 - 5

M/S Juno
M/S JUNO är världens äldsta registrerade kryssningsfartyg, byggd redan 1874 i Motala Werkstad. Det finns 29 hytter fördelade på tre däck. Salongen och matsalen ligger på mellandäcket - shelterdäck. På...