Avbeställningsskydd
På resor från 2 dagar och längre kan du köpa till ett avbeställningsskydd; se respektive resa för kostnad. Med detta är du garderad vid sjukdom före avresa. Om du eller någon nära anhörig skulle insjukna kan du mot uppvisande av läkarintyg få hela den inbetalade summan i retur med undantag för en expeditionsavgift på 300:- samt kostnaden för avbeställningsskyddet och icke ombokningsbara evenemangsbiljetter. Avbeställningsskyddet är frivilligt och kan endast tecknas vid beställningen av resan. Avbeställning skall ske före första angivna avresetid för aktuell resa och läkarundersökning senast avresedagen. Om resenären avbeställer resan tidigare än 30 dagar före avresan – avresedagen inräknad – återbetalas anmälningsavgiften med avdrag för en expeditionsavgift på 300:-. Högre expeditionsavgift kan förekomma på vissa resor. För dagsturer gäller punkt 3.1.3 och 3.1.4 under Allmänna Resevillkor – inget läkarintyg krävs!
Bagage
Varje resenär får ta med sig en resväska plus handbagage; max 30 kg. Vid flygresor gäller speciella regler.
Barnrabatt
På flerdagarsresor lämnas följande barnrabatter om inget annat anges: Barn ej fyllda 16 år får 25% om barnet delar rum med två fullt betalande resenärer, barn under 16 år som delar rum med en (1) vuxen får 15% rabatt. Rabatten gäller på ordinarie pris och kan ej kombineras med andra rabatter. Barn ej fyllda 16 år får 50% rabatt på dagsutflykter under resan. Gäller ej middagsarrangemang och nöjesparksbiljetter.
Bekräftelse - Biljett
Direkt efter bokning skickar vi en bekräftelse på resan. Kontrollera noga att allt stämmer med den bokning du gjort.
Betalning
Anmälningsavgiften är 300:- per person på 2-dagarsresor och 600:- per person på övriga flerdagarsresor. Tillsammans med anmälningsavgift betalas frivilligt tecknat avbeställningsskydd. Se kostnad på respektive resa. Anmälningsavgiften betalas till Ramkvillabuss, Nilsbuss & KB-Resor inom 7 dagar eller omgående till resebyrån där anmälan är gjord. Slutlikvid erläggs senast 30 dagar före avresa. Se även under rubriken prisgaranti. Obs! På bland annat flyg- och teaterresor kan undantag förekomma när det gäller både anmälningsavgift och tid för slutbetalning. För dagsturer erläggs hela betalningen senast 21 dagar före avresan, ingen anmälningsavgift erläggs.
Bokning
Du kan boka din resa på telefon, på www.ramkvillabuss.se och på flera resebyråer i vårt upptagningsområde. Bokning av resor längre än 3 dagar bör göras minst en månad före avresedagen. Anmälan är bindande så snart muntlig eller skriftlig beställning är gjord.
Försäkring
Kontrollera reseförsäkringsskyddet på din hemförsäkring och teckna vid behov särskild reseförsäkring. Vi kan hjälpa dig att teckna reseförsäkring. Vid utlandsresa inom EU/EES, ta med Försäkringskassans kort som visar att du är sjukförsäkrad i Sverige.
Genomförande av resa
Inställande av 1-dagsresa på grund av för få deltagare meddelas resenären senast 3 dagar före avresan. På 2- och 3-dagarsresor meddelas resenären senast 7 dagar före avresan. Längre resor senast 14 dagar före avresan. Resa genomförs vid minst 20 anmälda deltagare.
Grupprabatt
Kontakta något av våra kontor för en prisuppgift.
Gäster med speciella behov
Allergi mot speciell mat skall meddelas vid bokning. Obs! Vi kan inte garantera att önskemål om särskild kost infrias. Eventuellt funktionshinder bör meddelas vid bokning så att vi kan hjälpa till vid val av resa. Varje resenär ansvarar själv för att man klarar av att genomföra resans dagsprogram.
Inkvartering
I resornas pris ingår del i tvåbäddsrum med dusch/wc om inget annat anges. Tvåbäddsrum kan variera i storlek. På vissa hotell kan dubbelrum med s k ‘’grandlit-säng’’ förekomma, vilket innebär att två personer erhåller en bredare enkelsäng. Enkelrum finns att tillgå i begränsad omfattning. Standarden på enkelrummen kan trots pristillägget ibland vara lägre än dubbelrummen. Trebäddsrum kan ibland vara dubbelrum med extrasäng. Pris per person är då samma som i dubbelrum. Det kan under högsäsong hända att hotellen Ramkvillabuss, Nilsbuss & KB-Resor har kontrakt med, har hyrt ut fler rum än de har, en s k överbokning. Vi gör då allt vi kan för att ordna ett likvärdigt eller bättre hotell. Tyvärr varierar ibland rumsstandarden inom samma hotell. Eventuella anmärkningar på detaljer i inkvarteringen skall framföras direkt till reseledaren, så att rättelse kan ske under resans gång.
Kundklubb
För dig som kund innebär det att varje krona du handlar för ger en poäng i bonussystemet. Dina poäng knyts direkt till dina bokningar och är personliga.
Kvarglömda saker
Vi hjälper gärna till med efterlysning av kvarglömda saker men tar ut en expeditionsavgift på 100:- plus den faktiska kostnaden för telefonsamtal, porto och liknande. För flyg gäller speciella regler.
Luftkonditionering i bussen
Samtliga våra bussar på utlandsresor är utrustade med kylanläggning som ger sval luft. Denna ”aircondition’’ är många gånger nödvändig för att ge en behaglig temperatur i bussen. Vid mycket varm yttertemperatur kan det hända att bussens kylaggregat inte klarar de sydliga breddgradernas högre luftfuktighet och då inte ger den svalka man önskar. Vi reserverar oss för denna omständighet och kan ej betala ersättning om kylaggregatet skulle gå sönder.
Lunch- och kaffepauser
På våra resor gör vi lunch- och kaffepauser. Varje passagerare betalar då för sig om inte annat står angivet.
Medlem i Sveriges bussföretag - Din trygghet
Ramkvillabuss, Nilsbuss & KB-Resor är med i Sveriges bussföretag. För att bli invald krävs att man motsvarar branschens högt ställda krav. Det vill säga att resans samtliga arrangemang är utformade i enlighet med gällande regler, att kvalitetskraven uppfylls, att servicenivån alltid motsvarar det som lovas samt att resans prissättning är skälig. Därför är vi stolta över att vara medlem.
Miljö
Vi på Ramkvillabuss, Nilsbuss & KB-Resor bryr oss om miljön. Vi använder till exempel miljövänliga produkter till våra bussar och på våra försäljningskontor.
Parkering
Kostnadsfri kundparkering finns vid våra bussgarage i Växjö, Vimmerby och Nybro.
Pass
För resor utom Norden skall resenär vara försedd med giltigt pass. För enstaka resor kan pass krävas även inom Norden.
Platser i bussen
På alla våra resor kan du mot en kostnad boka en särskild sittplats i bussen. Platsen är då din under hela resan, dock ej på eventuell anslutningsbuss. På resor som är minst 5 dagar kostar detta 250:- per person, på 2-4-dagarsresor 100:- per person, på dagsresor 30:- per person. Det kan förekomma undantag på vissa resor.
Prisgaranti
Om slutlikviden betalas omgående tillsammans med anmälningsavgiften är det pris som angivits vid bokningen och står på deltagarbeviset garanterat. Priset kan ej höjas på grund av valutakursändringar eller andra kostnadsökningar. Höjda skatter och avgifter beslutade av myndigheter samt ändrade flygpriser är undantagna.
Reklamationer
Vi hoppas du inte ska finna anledning till klagomål. Eventuella fel och brister skall omgående anmälas till reseledaren på resan, eller till chauffören om reseledare ej medföljer, så denne har möjlighet att avhjälpa felet. Klagomål till researrangören skall ske skriftligen och senast 30 dagar efter avslutad resa.
Teater och evenemang
Vid teaterföreställningar och andra evenemang kan rollistan ändras av olika orsaker som till exempel medverkandes sjukdom.
Utflykter
På enstaka resor kan man boka till utflykter. Ändringar kan förekomma bland annat beroende på säsongsvariationer.
Vaccination
Vaccination är normalt inte nödvändig till något av våra resmål.
Vad ingår i resans pris
I faktarutan vid varje resa anges vad som ingår i resans pris. Läs noga och jämför gärna! På våra dagsturer där lunch ingår i priset ingår även måltidsdryck. På övriga resor ingår ej måltidsdryck. Frukost består i regel av buffé men enklare frukost kan förekomma. Entréavgifter ingår endast om det står angivet i faktarutan.
Värdesaker
Lämna pengar och värdesaker till hotellets reception eller i deponeringsfack på rummet. Ramkvillabuss, Nilsbuss & KB-Resor tar inget ansvar för förlorade pengar eller värdesaker.
Ändringskostnad
Vid ändring av namn, påstigningsort eller liknande tar vi ut en avgift på 150:-. Vid flygresor gäller särskilda villkor.
Önskemål
Vi tar gärna emot dina önskemål och tillgodoser dem om möjlighet finns. Önskemål om att exempelvis bo nära en bekant eller på en viss våning kan vi dock inte lämna några garantier för eftersom hotellen även har andra gäster att ta hänsyn till.
Öppet köp
Vi erbjuder kostnadsfri avbeställning i 7 dagar efter bokning, dock minst 35 dagar före avresan. Obs! På bland annat flyg- och teaterresor kan undantag förekomma.