Dagsprogram

  • DAG 1 Hemorten - Stockholm

    Vi åker från våra hemorter till Stockholm och på vägen stannar vi för matpaus. Vi kommer fram under eftermiddagen och tar in på Scandic Sjöfartshotellet som är beläget i närheten av Gamla stan och Stockholms slott. På kvällen samlas vi för en gemensam middag på hotellet. 35 mil.

  • DAG 2 Stockholm - ombord på M/S Juno - mot Stegeborg

    Efter frukost kör vår chaufför oss ner till Skeppsbrokajen 103 i historiska Gamla Stan där vi går ombord på M/S Juno och vår kryssning med vår kanalbåt börjar. Vid mottagandet serveras kaffe och vi blir tilldelade våra hytter. Resan inleds med att via sluss tar oss ut från Saltsjön till Mälaren. På Vikingatiden var Mälaren inte en sjö, utan en del av Östersjön. Här finns två av UNESCOs världsarv – Drottningsholms slott och Birka Vikingastaden. Slottet passeras i mån av tid. Vi fortsätter ut mot Södertälje, Trosa och Stegeborgs slottsruin. Under tiden äter vi lunch, ute på däck för att njuta av den vackra resvägen och naturen runt omkring eller varför inte ta en drink på bryggdäck? Middag serveras i matsalen under kvällen.

  • DAG 3 Mem - Söderköping - Norsholm - Sjön Roxen - Ljungsbro akvedukt - Borensberg - Motala

    Vi går nu in i den första av de 58 små slussarna i Göta kanal. På en sträcka av cirka två kilometer finns åtta slussar, så här kan man ta sig en bensträckare mellan slussarna. I Norsholm är det en sluss som reglerar nivån i Roxen. Kanalen korsas här av järnvägslinjen mellan Stockholm och Malmö. Sjön Roxen har ett mycket rikt fisk- och fågelliv. Vi kommer till Berg där det finns sju sammankopplade slussar, kanalens längsta. Här finns det möjlighet att få en guidad tur med båtens kryssningsvärd till Vreta Klosterruin och kyrkan. Det går även att promenera på egen hand längs kanalen. I Heda går vi ombord igen efter att ha passerat 15 slussar i Bergs slussystem. Under eftermiddagen passerar vi också två akvedukter i Ljungsbro och vid Kungs Norrby. Vidare kommer vi till det idylliska kanalsamhället Borensberg där det finns en handmanövrerad sluss. Här passerar vi också det välkända Göta Hotell, byggt 1908 och ett åttakantigt växthus. Slusstrappan i Borenshult är den näst största utmed kanalen, fem sammankopplade slussar som tog tre år att bygga. Vi kommer till Motala som rita Baltzar von Platen ritade stadsplanen till och brukar kallas för Göta kanals huvudstad. Ta gärna en promenad till hans grav, bara 1 km från hamnen utmed kanalen. Motala är vår natthamn.

  • DAG 4 Vättern - Karlborgs fästning - Sjötorp

    Vi åker med Juno M/S ut på Vättern och kommer snart till Karlsborgs fästning som byggdes av Baltzar von Platen och som tog lång tid att bygga. Tanken var att det skulle vara rikets reservhuvudstad. Vi får vara med om en intressant guidning av fästningen och den vackra Garnisonkyrkan. Vidare förbi Forsvik, med en av Sveriges mest intressant bruksmiljöer. Genom trånga passager kommer vi ut på sjön Viken och är snart i Töreboda där kanalen korsas av järnvägen mellan Göteborg och Stockholm. I Sjötorp passerar vi åtta slussar och även en välbevarad varvsmiljö. Vi besöker det gamla hamnmagasinet Kanal- och sjöfartsmuseum och det finns också en butik med lite av varje samt ett café. Passa på att ta en härlig promenad här längs slussarna. Därefter kommer vi ut på Vänern, Europas tredje största sjö, efter Ladoga och Onega i Ryssland.

  • DAG 5 Vänersborg - Trollhättan och Göteborgs hamn - Hemorten

    Efter Vänersborg går vi igenom Brinkebergskulle sluss, den äldsta slussen som byggdes 1752 men som ersattes av den nuvarande från 1916. Vi besöker Trollhätte Kanalmuseum i vacker byggnad från 1893. Det finns också möjlighet att följa med kryssningsvärden på en promenad i det fina parkområdet med 1800 och 1844 års slussleder. Vi kommer till slusstrappan som har fyra slussar innan vi lämnar Trollhättan. Vidare mot Lilla Edet där den sista slussen på resan finns, den byggdes 1916. Den ursprungliga invigdes 1607 och var Sverige första sluss. Vi kommer mot Göteborgs inlopp och vår kryssning avslutas vid Packhuskajen 10, där det stora Tullhuset från 1867 är beläget. Vi tar avsked från sällskapet och den personal som har varit med på resan och möter vår buss och chaufför som ska köra oss mot hemorten och vi stannar för en kaffepaus utmed vägen. 25 mil.